Logistyka kontraktowa - co to jest?

Logistyka kontraktowa – co to jest?

Prowadząc swoją własną firmę, każdy przedsiębiorca dąży do maksymalizacji zysku, przy jednoczesnym zmniejszeniu kosztów oraz zachowaniu wysokiej jakości. Takie możliwości daje skorzystanie z logistyki kontraktowej. Czym ona dokładnie jest? Jakie usługi oferuje dla firm, które zdecydują się z niej skorzystać? Jakie korzyści ze sobą niesie? Na te i na inne pytanie, każdy poszukujący odpowiedzi, znajdzie w dalszej części tekstu.

Dowiedz się także czym tak naprawdę jest logistyka, jakie jest jej podział.

Co to jest logistyka kontraktowa?

Logistyka kontraktowa jest jednym z elementów, wykorzystywanych w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa. Można ją określić mianem usługi logistycznej, która zawiera wiele różnych operacji, które są prowadzone na powierzchni magazynowej. Za taki model współpracy odpowiada dany operator logistyczny, który zajmuje się obsługą łańcuchów dostaw, wyładunkiem, kompletacją oraz zabezpieczaniem towarów wysyłkowych, aż po dostarczenie go do punktu sprzedaży lub wysyłkę do odbiorcy. Logistyka kontraktowa jest obecnie jedną z najpopularniejszych usług outsourcingowych, która swoje działanie opiera na połączeniu tradycyjnej logistyki z procesami zarządzania łańcuchem dostaw. Jako przykłady firm, które specjalizują się w logistyce kontraktowej, można wymienić: UPS, DPD czy DHL.

Przykładowy proces logistyki kontraktowej

Przykładowy proces logistyki kontraktowej wygląda następująco:

1. Towar trafia do magazynu, gdzie jest przechowywany w swojej oryginalnej formie.

2. Gdy następuje etap sprzedaży, towar zostaje przetransportowany do magazynu klienta, w którym dochodzi do kompletacji zamówienia.

3. W międzyczasie dochodzi do dodatkowych czynności, które obejmuje logistyka kontraktowa jak: zarządzanie punktami sprzedaży, dystrybucja, etykietowanie towarów, fakturowanie, obsługa posprzedażowa, a także wiele innych.

Jakie usługi wchodzą w skład logistyki kontraktowej?

Podstawową usługą, jaką jest w stanie zaoferować logistyka kontraktowa dla właścicieli sklepów, jest składowanie towarów krótkookresowych oraz długookresowych. Poza tym obejmuje ona szereg innych usług, które świadczy na rzecz kontrahentów. Oto niektóre z nich:

Sklepy internetowe

Logistyka e-commerce oraz fullfilment jest przykładem logistyki kontraktowej. Outsourcing usług logistycznych dla zewnętrznego magazynu sprawia, że jest on odpowiedzialny za całą obsługę klientów. Jego zadaniami są:

  • przejęcie od producenta towaru,
  • magazynowanie towaru,
  • przetwarzanie zamówienia,
  • akceptowanie płatności,
  • kompletowanie zamówień,
  • transport towarów,
  • dystrybucja towarów,
  • posprzedażowa obsługa klientów.

Dodatkowo zamówienia mogą być obsługiwane automatycznie. Dzięki zastosowaniu nowoczesnych technologii, które pozwalają na połączenie systemów zarządzania magazynem z systemami sklepowymi. Operatorzy oferują również copacking, czyli rodzai usługi, która polega na pakowaniu, foliowaniu oraz etykietowaniu towarów, znajdujących się w magazynie, a także uzupełnianie owych towarów o materiały promocyjne.

Przeładunek kompletacyjny

Cross-docking, bo tak nazywany jest inaczej przeładunek kompletacyjny, jest często wykorzystywany przez firmy, zamawiające duże ilości towarów, które muszą następnie rozdzielić i skompletować, aby przesyłki trafiły do odpowiednich sklepów. Polega na odbieraniu oraz przechowywaniu towaru w celu jego przeładunku, a następnie przygotowania do dalszej podróży transportowej.

Kampanie POSM (logistyka POSM)

Kampanie POSM, znane również jako logistyka POSM, jest rodzajem usługi, która jest przeznaczona dla sieci sklepów oraz dla tych producentów, którzy prowadzą działania marketingowe w punktach sprzedaży. Logistyka POSM jest oparta na dostarczaniu materiałów marketingowych do punktów sprzedaży w określonym czasie. Za przechowywanie materiałów marketingowych, dostarczenie ich we wskazane miejsca, zutylizowanie oraz odbiór po zakończonych działaniach marketingowych odpowiada operator logistyczny.

Jakie korzyści niesie ze sobą logistyka kontraktowa?

Logistyka kontraktowa może przynieść dla przedsiębiorcy szereg korzyści. Oto niektóre z nich:

  • logistyka kontraktowa może przyczynić się do zmniejszenia ponoszonych kosztów oraz zaoszczędzenia czasu. Firmy nie muszą wydawać pieniędzy na utrzymanie oraz ubezpieczenie własnych magazynów, a także na zatrudnianie dodatkowych pracowników do ich obsługi,
  • decydując się na logistykę kontraktową jest pewność, że powierzone towary, znajdują się w rękach profesjonalistów, którzy są gwarancją prawidłowego i sprawnego spakowania oraz zabezpieczenia podczas ich przechowywania,
  • jest świetną opcją dla nowych przedsiębiorców, którzy uruchamiają swój sklep internetowy i dopiero wkraczają na rynek. Muszą się wtedy liczyć z kosztami stałymi, ale dzięki logistyce kontraktowej mogą zacząć działać na rynku bez większych inwestycji.
  • jest również ciekawą opcją dla przedsiębiorców, którzy na rynku działają od jakiegoś czasu. Gdyż daje im większe możliwości rozwoju oraz rozbudowy asortymentu, ale również gwarantuje wysoką jakość obsługi klientów,
  • korzystanie z logistyki kontraktowej zapewnia utrzymanie kosztów na stałym poziomie, jednocześnie zapewniając wysoką jakość obsługi oraz prawidłowe działanie i wykonywanie zleconych zadań.

Logistyka kontraktowa, a outsourcing

Wszystkie informacje na temat tego, czym jest logistyka kontraktowa, jej usługi, jakie oferuje oraz korzyści, jakie ze sobą niesie, znajdują się powyżej. Pora na omówienie outsourcingu. Słowo to jest skrótem od trzech angielskich słów: outside, resource oraz using. W stosunku do logistyki kontraktowej jest to pojęcie szersze, a można je zdefiniować jako zlecanie realizacji danych zadań, procesów i projektów dla firmy zewnętrznej. Dlatego logistykę kontraktową można określać jako outsourcing magazynu. Outsourcing może obejmować takie dziedziny jak:

  • logistyka,
  • nieruchomości,
  • usługi specjalistyczne,
  • finanse.

Outsourcing kontraktowy skupia się na odciążeniu przedsiębiorstw od niektórych mniej istotnych zadań. Takich jak wynika z przeprowadzanych badań cel, który obrał sobie outsourcing, działa w zadowalającym stopniu. Gdyż 60% amerykańskich firm czerpie korzyści w postaci wartości dodanej.