Wulkanizacja – co to jest, z czego się wzięło i jakie są jej rodzaje

Co to jest wulkanizacja? 

Wulkanizacja jest chemicznym procesem sieciowania cząsteczek polimeru, który w konsekwencji prowadzi do otrzymania gumy. Potocznie jednak termin ten sprowadza się do miejsca, gdzie serwisowane są opony. Wulkanizacyjne warsztaty obecnie znajdują się w każdym mieście a często również w pomniejszych miejscowościach. Za ich pośrednictwem kierowcy mogą w profesjonalny sposób dokonać na przykład wymiany opon (z zimowych na letnie i z letnich na zimowe) a także zamontować w swoim pojeździe ich nowe modele.

Stacjonarne punkty wulkanizacyjne są jednak w stanie zaoferować kierowcom więcej niż sama wymiana opon. Warsztaty te umożliwiają właścicielom samochodów diagnostykę oraz naprawę opon, które zostały uszkodzone. Możliwa jest również ich ówczesna konserwacja (zarówno opon jak i samych kół). Dodatkowymi usługami jakie oferują punkty wulkanizacyjne jest: prostowanie felg, bieżnikowanie opon a także wyważanie kół. Warto pamiętać o tym, że sama wulkanizacja to nie tylko miejsce gdzie można dokonać serwisu swojego ogumienia lecz jest to również proces wytwarzania opon.

Historia wulkanizacji 

Wbrew pozorom wulkanizacja to dość nowy termin w historii ludzkości. Wynalazki takie jak koło są z nami oczywiście od tysięcy lat, jednak dopiero od niedawna wykonywane są z gumy a nie jak wcześniej z drewna czy kamienia. Same opony posiadają znacznie krótsze dzieje.

Za ojca wulkanizacji uznaje się pochodzącego z Anglii Charlesa Goodyear’a. Człowiek ten w 1839 roku wynalazł technologię produkcji gumy, która w późniejszym okresie znacząco przyczyniła się do rozwoju motoryzacji. Jedna z najpopularniejszych marek opon “Goodyear” zaczerpnęła nazwę właśnie od nazwiska angielskiego wynalazcy.

Charles Goodyear przeprowadził wiele eksperymentów na kauczuku, które w konsekwencji pozwoliły mu na opracowanie odpowiedniego procesu obróbki cieplnej tego materiału. Proces ten umożliwiał uzyskanie gumowej masy o pożądanych przez niego parametrach. Mimo tego, że od momentu wynalezienia technologii produkcji gumy minęło już ponad 150 lat to technologia ta, przechodziła wiele modyfikacji. Na przestrzeni lat znacznie zwiększono elastyczność opon a także ich żywotność.

Firmy, które polecamy:

Bardzo często słyszę od swoich znajomych, że w Polsce to ciężko o jakiegokolwiek dobrego specjalistę, otóż nie do końca się z tym zgodzę, ponieważ wedle zasady, kto szuka ten znajdzie, dobrych specjalistów znalazłem. Należą do nich:

LCMoto sp. z o.o.

Adres: ul. Nowy Kisielin – Innowacyjna 2 (strefa ekonomiczna)
66-002 Zielona Góra
Tel. kom.: +48 604 463 616
Strona www: www.lcmoto.pl/wulkanizacja-zielona-gora

Rodzaje wulkanizacji

Rodzaje wulkanizacji
Wulkanizacja podobnie jak inne usługi dzieli się na różne rodzaje.

Wulkanizacja może odbywać za pomocą dwóch metod. Pierwszą z nich jest wulkanizacja na zimno nazywana często również chemiczną. Odbywa się ona przy pomocy odpowiednio dobranego chemicznego wypełniacza, który umieszczany jest w uszkodzeniu. Dzięki temu przerwany obszar zostaje znów połączony ze sobą i dodatkowo uszczelniony.

Drugą z metod jest wulkanizacja na ciepło. Przypomina ona bardziej wulkanizację kauczuku w klasycznej formie. Cały proces sprowadza się do odtworzenia brakującego elementu opony za pomocą specjalnie przygotowanej mieszaniny. Przy odpowiednich proporcjach a także dobrym podgrzaniu możliwe jest uzyskanie gumy o właściwościach bardzo zbliżonych do bazowej gumy. Wulkanizacja tym sposobem jest jednak zdecydowanie bardziej wymagająca. Należy uwzględnić w niej takie elementy jak zużycie i stan gumy, jej elastyczność a także miejsce, w którym występuje uszkodzenie.

Wulkanizacja samochodów osobowych

Kierowcy najczęściej przychodzą do zakładów wulkanizacyjnych w celu wymiany bądź naprawy opon. Ważną kwestią przy wulkanizacji samochodów osobowych jest również dobrze skorygowana geometria i zbieżność kół.

Wulkanizacja Tir (ciężarowe)

Nie tylko samochody osobowe wymagają odpowiedniej opieki. Pojazdy ciężarowe przewożące tony produktów czy też setki ludzi każdego dnia są narażone na różnego rodzaju przeciążenia, który mogą powodować pewne uszkodzenia. Ich szybka diagnoza i naprawa gwarantuje bezpieczeństwo transportu. Wulkanizacja tirów polega przede wszystkim na uszczelnianiu otworów, pojawiających się w środkowej części bieżnika.

Jeśli pracujesz w branży TSL, artykuł o eurowinietach powinien Cię zainteresować.

Wulkanizacja motocyklowa

Polega na kompleksowym sprawdzeniu kondycji opon a także na ich naprawie. Ogumienie motocyklów najczęściej różni się nieco od tego spotykanego w samochodach osobowych. Na szczęście zakłady wulkanizacyjne przyjmują jednoślady tak samo jak inne pojazdy.

Jakie usługi wchodzą w skład wulkanizacji? 

Najbardziej kojarzoną usługą z wulkanizacją jest oczywiście serwis opon. Każdy z punktów tego typu oferuje wymianę oraz naprawę opon. Oczywiście spektrum pracy wulkanizatorów jest znacznie większe. Kierowcy mogą bowiem udać się do nich w celu konsultacji i doboru odpowiedniego ogumienia. Wykwalifikowany wulkanizator będzie bowiem w stanie określić, które ogumienie będzie najbardziej optymalnym rozwiązaniem dla klienta. Zakłady wulkanizacyjne umożliwiają także precyzyjne założenie opony na felgę co wbrew pozorom nie jest wcale takie łatwe.

Koła samochody pełnią niezwykle ważną funkcję. To właśnie one przenoszą na drogę moc silnika czym umożliwiają na poruszanie i kierowanie pojazdem. W celu zapewnienia sobie i innym bezpieczeństwa na drodze należy regularnie odbywać przeglądy stanu ogumienia w pobliskim zakładzie wulkanizacyjnym. Felgi w pojeździe powinny być proste. Każde uszkodzenie mechaniczne jest w stanie spowodować drgania podczas jazdy. Zjawisko to jest niebezpieczne zarówno dla kierowcy jak i jego pasażerów. Na szczęście punkty wulkanizacyjne w swojej ofercie posiadają usługę prostowania felg.

Bardzo przydatną opcję jest wulkanizacja mobilna. Część zakładów posiada ją w swojej ofercie. Mobilna wulkanizacja polega na możliwości dojechania fachowców do klienta, który akurat jest w potrzebie.

Wymiana opon i kół

Z racji na panujące w Polsce warunki atmosferyczne kierowcy pojazdów mechanicznych zmuszeni są do zmiany swojego ogumienia z letniego na zimowy i odwrotnie. Oprócz tych wymian od czasu do czasu opony po prostu ulegają zużyciu i należy wymienić je po prostu na nowe modele.

Ile trwa wymiana opon? - wulkanizacja
Styczność z wymianą opony podczas podróży pewnie ma wielu z Was, ile zaś trwa wymiana w wulkanizacji?

le trwa wymiana opon? 

Czas wymiany opon uzależniony jest od takich czynników jak model pojazdu czy też rodzaj koła. Jeśli kierowca przyjeżdża do zakładu wulkanizacji z dodatkowym kompletem felg zamontowanych już na oponach to wtedy proces wymiany może trwać około 15 minut. Gdy jednak pracownicy zmuszeni są do zdemontowania felg wtedy czas całej operacji wydłuża się. Dla przykładu czas wymiany 4 kół o rozmiarze 195/65R będzie wynosił niecałe 30 minut podczas gdy koła o rozmiarze 225/35R będą musiały być wymieniane przez około jedną godzinę.

Geometria kół

Jest to określenie kilku ustawień, które powinny być systematycznie kontrolowane oraz korygowane. Każdy model auta posiada własne dane fabryczne dotyczące geometrii kół.

Dlaczego w ogóle geometria kół ulega zmianie? Dzieje się tak ponieważ elementy zawieszenie zużywają się podczas jazdy. W szczególności gdy samochód wjeżdża w większe dziury na drodze bądź ma kolizję lub poważniejszy wypadek. Zła geometria kół powoduje, że samochód nie utrzymuje odpowiedniego toru jazdy i ściąga w jedną ze stron kierowcy. Dodatkowo powoduje to również szybsze zużycie elementów zawieszenia oraz układu kierowniczego.

Kontrola geometrii kół zalecana jest raz na rok. Warto również ją wykonać po sezonowej wymianie ogumienia, naprawie zawieszenia, naprawie układu kierowniczego a także po kolizji bądź wypadku,

Zbieżność kół

W większości modelów samochodów koła nie są w 100% równoległe. Akceptowane są bowiem niewielkie zbieżności bądź rozbieżności. Zbieżne koła powodują jednak znacznie większe zużycie ogumienia oraz paliwa. Samochód ze zbyt zbieżnymi kołami może również radzić sobie gorzej na ostrych zakrętach.

Niestety ale domowe metody na określenie tego czy koła są zbyt zbieżne nie są za bardzo skuteczne. Dlatego też z tą kwestią warto wybrać się do zakładu wulkanizacyjnego. Doświadczony wulkanizator sprawdzi zbieżność kół za pomocą profesjonalnych sprzętów, które posiadają bardzo dużą dokładność pomiarów.

Wulkanizacja – jakie pozwolenia są wymagane?

Przy prowadzeniu działalności gospodarczej o profilu wulkanizacyjnym nie są wymagane żadne szczególne pozwolenia czy też certyfikaty. Sprawa ma się podobnie jeśli chodzi o sugerowane wykształcenie. Zakład wulkanizacyjny może zatem otworzyć każda osoba, która jest uprawniona do prowadzenia własnej działalności gospodarczej.

Ile można zarobić? 

Według danych statystycznych zarobki wulkanizatorów wahają się od 2500 do 4200 złotych brutto. Uśredniona kwota jaką zarabia się na tym stanowisku to 3350 złotych.

Jakie maszyny do wulkanizacji są potrzebne? 

Jednym z podstawowych sprzętów w zakładzie wulkanizacyjnym jest montażownica. Urządzenie to umożliwia ściąganie i nakładanie opon na felgi. Innym niezbędnym sprzętem jest wyważarka. Jej zadaniem jest kontrola i ewentualna poprawa wyważenia koła. Kolejnym niezwykle ważnym sprzętem w zakładzie jest kompresor. Urządzenie to pozwoli na napompowanie kół. W punkcie wulkanizacyjnym nie może zabraknąć także podnośnika.

Mile widziane będą również akcesoria typu ciężarki do felg, kleje, wentyle, nakrętki oraz śruby.